Alcoholvergunning aanvragen
- U heeft een alcoholvergunning nodig als u als ondernemer alcoholische dranken wilt schenken of verkopen.
- U vraagt de vergunning aan als:
- u een bedrijf start of overneemt en u wilt daar alcohol schenken of verkopen.
- u de bedrijfsvorm verandert (van vof naar bv bijvoorbeeld).
- Er zijn 2 soorten alcoholvergunningen:
- voor commerciële horecabedrijven, zoals restaurants en cafés.
- voor verenigingen en stichtingen, slijterijen.
- Start u een nieuw horecabedrijf of paracommerciële instelling? Dan vraagt u ook een exploitatievergunning aan.
- Wilt u een alcoholvergunning aanvragen? Maak dan een afspraak met de vakafdeling zodat u uw aanvraag compleet in kan dienen.
Nodig bij uw aanvraag
- Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholvergunning (pdf, 84 KB).
- Bijlage bij het aanvraagformulier (in te vullen voor elke leidinggevende) (pdf, 32 KB).
- Een kopie van een geldig identiteitskaart of paspoort van alle leidinggevenden en van de ondernemer.
- Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden en van de ondernemer. Tenzij de ondernemer verklaart dat hij zich niet met de bedrijfsvoering bemoeit.
- Een kopie van de arbeidsovereenkomst met de leidinggevenden.
- Een plattegrond van het bedrijf, inclusief terras, met maten.
Voorwaarden
- In uw horecabedrijf moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn.
- Alle leidinggevenden:
- zijn minimaal 21 jaar.
- mogen zakelijke beslissingen nemen (staat niet onder curatele).
- mogen geen boetes/veroordelingen hebben (heeft in geen enkel opzicht een slecht levensgedrag).
- staan ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne.
Kosten
De kosten van uw aanvraag zijn € 320.
Nodig bij uw aanvraag
- Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholvergunning (pdf, 72 KB).
- Bijlage bij het aanvraagformulier (in te vullen voor elke leidinggevende) (pdf, 28 KB).
- Een kopie van een geldig identiteitsdocument (identiteitskaart of paspoort) van alle leidinggevenden, ook van de ondernemer.
- Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden, ook van de ondernemer. Tenzij de ondernemer verklaart dat hij zich niet met de bedrijfsvoering bemoeit.
- Een kopie van de arbeidsovereenkomst met de leidinggevenden.
- Een plattegrond van het bedrijf, inclusief terras, met maten.
- Een bestuursreglement met huisregels rondom alcoholgebruik.
Voorwaarden
Voor verenigingen en stichtingen gelden ook de voorwaarden zoals genoemd bij commerciële horecabedrijven en slijterijen. Daarnaast gelden er extra voorwaarden:
- U mag alleen tussen 14.00 en 00.00 uur alcohol schenken en verkopen.
- Minstens 2 leidinggevenden staan ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne.
- Tijdens het schenken van alcohol is 1 van deze leidinggevenden of een barvrijwilliger aanwezig. Barvrijwilligers moeten een verplichte Instructie Verantwoord Alcoholgebruik (IVA) hebben gevolgd.
- U mag maximaal 12x per jaar een bijeenkomst van persoonlijke aard organiseren.
Kosten
De kosten van uw aanvraag zijn € 320.
- Komt er een nieuwe leidinggevende bij? Dan meldt u dit bij ons via het meldingsformulier wijziging leidinggevende (pdf, 38 KB).
- U hoeft hiervoor geen nieuwe alcoholvergunning aan te vragen.
- De nieuwe leidinggevende moet geregistreerd staan in het Register Sociale Hygiëne.
- De kosten voor het melden van een nieuwe leidinggevende op de bestaande vergunning zijn € 80.
- Verandert u de inrichting van uw horecabedrijf? En komt dit niet meer overeen met dat wat in de alcoholvergunning staat? Dan moet de vergunninghouder deze wijziging binnen 1 maand bij ons melden.
- Dit kan via het meldingsformulier wijziging inrichting (pdf, 67 KB).
- De kosten voor het melden van een wijziging van de inrichting zijn € 160.
- Wilt u uw sluitingstijden voor 1x aanpassen? Bijvoorbeeld omdat u in uw horecabedrijf een feest of evenement organiseert?
- Vraag dan online een ontheffing aan met uw DigiD.
- Dit doet u minimaal 8 weken van tevoren.
- De kosten voor aanpassing van de sluitingstijden van uw horecabedrijf zijn € 60.
- Een paracommerciële instelling (stichting of vereniging) mag maximaal 12 keer per jaar een bijeenkomst van persoonlijke aard organiseren.
- U meldt de bijeenkomst uiterlijk 5 werkdagen van tevoren via het meldingsformulier bijeenkomst paracommerciële inrichting (pdf, 140 KB).