Verhuizing doorgeven
- Verhuist u naar de gemeente Ermelo of verhuist u binnen Ermelo? Geef dan uw verhuizing aan de gemeente door.
- Dit kunt u direct online regelen met uw DigiD of op afspraak aan de balie van het Huis van Ermelo. Als u langskomt neemt u ook een geldig identiteitsdocument (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) mee.
- Geef de verhuizing door binnen 5 dagen na de verhuisdatum. Maximaal 4 weken van tevoren mag ook.
- Verhuist u van Ermelo naar een andere gemeente? Geef de verhuizing dan aan uw nieuwe gemeente door.
- Voor u zelf (vanaf 16 jaar).
- Voor uw man, vrouw of geregistreerd partner.
- Voor uw kind, kinderen.
- Voor uw ouders die bij u wonen.
- Als curator voor de persoon die onder curatele staat (alleen schriftelijk).
- Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf.
- Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen).
- De ouder, voogd of verzorger voor kinderen jonger dan 18 jaar.
- Ouder(s) voor kinderen ouder dan 18 jaar als zij bij hun ouders wonen en meeverhuizen.
- Kinderen ouder dan 18 jaar voor ouders, als zij samen in 1 huis wonen en meeverhuizen.
- De curator voor een persoon die onder curatele staat.
- Het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling wonen.
- Iemand die u gemachtigd heeft (toestemming gegeven) de verhuizing voor u door te geven.
- Is er sprake van inwoning?
- Dan heeft u onderstaand formulier ook nodig.
- Schrijf voor een machtiging een brief met daarin de volgende informatie:
- 'Hierbij machtig ik (uw voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres),
- de hierna vermelde persoon (voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres van degene die u machtigt),
- tot het doorgeven van mijn verhuizing van (oude adres) naar (nieuwe adres).'
- Onderteken deze brief en geef hem aan de gemachtigde.
- U maakt een afspraak, de gemachtigde komt naar de balie en laat het volgende laten zien:
- Zijn of haar geldige identiteitsbewijs.
- Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
- Een bewijs van uw nieuwe adres, bijvoorbeeld een koop- of huurcontract of toestemming hoofdbewoner als u bij iemand gaat wonen.
- De ondertekende machtigingsbrief.
- U verhuist naar het buitenland (emigreert) als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent.
- Dit hoeft niet een aaneengesloten periode te zijn.
- Verhuizen alle bewoners van het adres mee naar het buitenland? Geef dan uw verhuizing naar het buitenland online door.
- Verhuizen niet alle bewoners van het adres mee? Dan moet iedereen die wel meeverhuist persoonlijk bij de gemeente langskomen.
- Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar.
- Geef uw vertrek maximaal 5 dagen van te voren door aan de gemeente.
- Geef daarbij de volgende informatie door:
- de namen en geboortedata van gezinsleden die samen met u naar het buitenland verhuizen.
- uw oude adres
- uw nieuwe adres
- de datum van de verhuizing naar het buitenland.
Wie kan een verhuizing naar het buitenland (emigratie) doorgeven?
- Iedereen die 16 jaar of ouder is.
- Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar.
- Ouder(s) voor kinderen ouder dan 18 jaar als zij bij hun ouders wonen en meeverhuizen.
- Kinderen ouder dan 18 jaar voor ouders, als zij samen in 1 huis wonen en meeverhuizen.
- Samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar (alleen als echtgenoten en partners samen naar het buitenland verhuizen).
- De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld.
Wat heeft u nodig bij uw aanvraag
- Online doorgeven
- uw DigiD
- Persoonlijk doorgeven
- uw geldige identiteitsbewijs
Let op
- Geef uw verhuizing binnen 5 dagen vóór uw vertrek uit Nederland aan ons door.
- U wordt uitgeschreven op de dag dat u uw verhuizing doorgeeft (dus niet per uw daadwerkelijke vertrekdatum).
- Aangifte van verhuizing naar het buitenland door een gemachtigde is niet mogelijk.
- Als u vanuit het buitenland in Ermelo komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente.
- Dit geldt als u minstens 4 maanden in Nederland komt wonen binnen een periode van 6 maanden.
- Ook als u al eerder in Nederland hebt gewoond.
- Doe dit binnen 5 dagen na aankomst.
- Ook uw gezinsleden moeten persoonlijk aanwezig zijn.
- U schrijft zich in op uw vaste woonadres.
- Maak hiervoor een afspraak.
- Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN).
- Dit nummer hebt u nodig voor contact met de overheid, bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.
U kunt zich inschrijven in de volgende gevallen:
- U hebt de Nederlandse nationaliteit.
- U hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
- U hebt de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
- U hebt een geldige verblijfsvergunning.
- U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
U woont korter dan 4 maanden in Nederland
- Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, moet u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP.
- U doet dit met uw adres in het buitenland.
- Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).
- Dit doet u niet bij de gemeente Ermelo maar bij een zogeheten RNI-gemeente.
- Kijk voor meer informatie hierover en een overzicht van RNI-gemeenten waar u terecht kunt bij de Rijksoverheid.
Wat heeft u nodig bij uw afspraak
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een:
- Huurcontract.
- Eigendomsbewijs.
- Verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
- Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een:
- Geboorteakte.
- Huwelijksakte.
- Erkenningsakte.
- Echtscheidingsakte.
- Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden.
- Doe dit voordat u naar Nederland komt.
- Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, hebt u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
- Dat kan met het formulier 'Verklaring van toestemming tot inwoning' (pdf, 102 KB).
- Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.
- Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.
Hoe lang duurt het
- De gemeente schrijft u zo snel mogelijk in.
- Dit duurt maximaal 4 weken.
- De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere organisaties.
- Zij hebben deze gegevens nodig om hun wettelijke taak uit te voeren.
- De persoonsgegevens die de gemeente van u heeft worden door ruim 600 overheidsorganisaties gebruikt. Denk daarbij aan de belastingdienst en bijvoorbeeld de leerplichtambtenaar.
- Zorg er dus voor dat uw gegevens op tijd kloppen.
- U voorkomt zo vervelende verrassingen.
Let op
- Als u na de verhuizing aangifte doet van adreswijziging, dan is de datum van verhuizing de datum van adreswijziging.
- Dit moet dan wel binnen 5 dagen na verhuizing.
- Als u later aangifte doet, is de datum waarop u de wijziging doorgeeft aan de gemeente, de officiële datum van adreswijziging.
- Als u een verhuizing in de toekomst hebt doorgegeven, past de gemeente de adresgegevens aan op de datum die u doorgeeft.
- Dit is dan de datum van adreswijziging.