Verhuizing doorgeven

  • Verhuist u naar de gemeente Ermelo of verhuist u binnen Ermelo? Geef dan uw verhuizing aan de gemeente door. 
  • Dit kunt u direct online regelen met uw DigiD of op afspraak aan de balie van het gemeentehuis. Als u langskomt neemt u ook een geldig identiteitsdocument (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) mee. 
  • Geef de verhuizing door binnen 5 dagen na de verhuisdatum. Maximaal 4 weken van tevoren mag ook. 
  • Verhuist u van Ermelo naar een andere gemeente? Geef de verhuizing dan aan uw nieuwe gemeente door.
Inloggen met DigiD Online verhuizing doorgeven Afspraak maken verhuizing doorgeven

  • Voor u zelf (vanaf 16 jaar).
  • Voor uw man, vrouw of geregistreerd partner.
  • Voor uw kind, kinderen.
  • Voor uw ouders die bij u wonen.
  • Als curator voor de persoon die onder curatele staat (alleen schriftelijk).

  • Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf.
  • Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen).
  • De ouder, voogd of verzorger voor kinderen jonger dan 18 jaar.
  • Ouder(s) voor kinderen ouder dan 18 jaar als zij bij hun ouders wonen en meeverhuizen.
  • Kinderen ouder dan 18 jaar voor ouders, als zij samen in 1 huis wonen en meeverhuizen. 
  • De curator voor een persoon die onder curatele staat.
  • Het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling wonen. 
  • Iemand die u gemachtigd heeft (toestemming gegeven) de verhuizing voor u door te geven.

  • Is er sprake van inwoning?
  • Dan heeft u onderstaand formulier ook nodig:

Formulier toestemming van hoofdbewoner (pdf, 102 KB)

  • Schrijf voor een machtiging een brief met daarin de volgende informatie:
    • 'Hierbij machtig ik (uw voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres),
    • de hieronder vermelde persoon (voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres van degene die u machtigt),
    • tot het doorgeven van mijn verhuizing van (oude adres) naar (nieuwe adres).' 
  • Onderteken deze brief en geef hem aan de gemachtigde.
  • Maak een afspraak en kom naar de balie. Daar moet de gemachtigde het volgende laten zien:
    • Zijn of haar geldige identiteitsbewijs.
    • (Een kopie van) uw geldige identiteitsbewijs.
    • Een bewijs van uw nieuwe adres, bijvoorbeeld een koop- of huurcontract of toestemming hoofdbewoner als u bij iemand gaat wonen.
    • De ondertekende machtigingsbrief.

  • U verhuist naar het buitenland (emigreert) als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent.
  • Dit hoeft niet een aaneengesloten periode te zijn.
  • Verhuizen alle bewoners van het adres mee naar het buitenland?
  • Geef dan uw verhuizing naar het buitenland online door. 
  • Verhuizen niet alle bewoners van het adres mee?
  • Dan moet iedereen die wel meeverhuist persoonlijk bij de gemeente langskomen.
  • Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar.
  • Geef uw vertrek maximaal 5 dagen van te voren door aan de gemeente.
  • Geef daarbij de volgende informatie door:
    • de namen en geboortedata van gezinsleden die samen met u naar het buitenland verhuizen. 
    • uw oude adres
    • uw nieuwe adres
    • de datum van de verhuizing naar het buitenland.
Inloggen met DigiD Online emigratie doorgeven Afspraak maken emigratie doorgeven

Wie kan een verhuizing naar het buitenland (emigratie) doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is.
  • Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar.
  • Ouder(s) voor kinderen ouder dan 18 jaar als zij bij hun ouders wonen en meeverhuizen.
  • Kinderen ouder dan 18 jaar voor ouders, als zij samen in 1 huis wonen en meeverhuizen. 
  • Samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar (alleen als echtgenoten en partners samen naar het buitenland verhuizen).
  • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld.

Wat heeft u nodig

  • Online doorgeven
    • uw DigiD
  • Persoonlijk doorgeven
    • uw geldige identiteitsbewijs

  • Als u vanuit het buitenland in Ermelo komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente.
  • Dit geldt als u minstens 4 maanden in Nederland komt wonen binnen een periode van 6 maanden.
  • Ook als u al eerder in Nederland hebt gewoond.
  • Doe dit binnen 5 dagen na aankomst. 
  • Ook uw gezinsleden moeten persoonlijk aanwezig zijn. 
  • U schrijft zich in op uw vaste woonadres.
  • Maak hiervoor een afspraak.
  • Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN).
  • Dit nummer hebt u nodig voor contact met de overheid, bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.

U kunt zich inschrijven in de volgende gevallen:

  • U hebt de Nederlandse nationaliteit.
  • U hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
  • U hebt de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • U hebt een geldige verblijfsvergunning.
  • U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.

U woont korter dan 4 maanden in Nederland

  • Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, moet u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP.
  • U doet dit met uw adres in het buitenland.
  • Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).
  • Dit doet u niet bij de gemeente Ermelo maar bij een zogeheten RNI-gemeente.
  • Kijk voor meer informatie hierover en een overzicht van RNI-gemeenten waar u terecht kunt bij de Rijksoverheid.
Afspraak maken verhuizen naar Nederland

Meenemen

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een:
    • Huurcontract.
    • Eigendomsbewijs.
    • Verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
  • Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een:
    • Geboorteakte.
    • Huwelijksakte.
    • Erkenningsakte. 
    • Echtscheidingsakte.
  • Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden.
  • Doe dit voordat u naar Nederland komt. 
  • Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, hebt u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
  • Dat kan met het formulier 'Verklaring van toestemming tot inwoning' (pdf, 102 KB)
  • Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, hebt u een bewijs van uitschrijving nodig.
  • Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.

Hoe lang duurt het

  • De gemeente schrijft u zo snel mogelijk in.
  • Dit duurt maximaal 4 weken.

  • De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere organisaties.
  • Zij hebben deze gegevens nodig om hun wettelijke taak uit te voeren.  
  • De persoonsgegevens die de gemeente van u heeft, worden door ruim gebruikt 600 overheidsorganisaties gebruikt, zoals:
    • De Belastingdienst.
    • De leerplichtambtenaar.
  • Zorg er dus voor dat uw gegevens op tijd kloppen.
  • U voorkomt zo vervelende verrassingen.