Briefadres aanvragen
- U kunt een briefadres aanvragen als u bijvoorbeeld tijdelijk geen woonadres heeft.
- Een briefadres is het adres waar u uw post ontvangt van officiële instellingen zoals de Belastingdienst.
- U vraagt een briefadres persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.
- Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.
- Om een briefadres aan te vragen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Uw aanvraag wordt eerst gecontroleerd door de gemeente.
- Bij het ontbreken van een woonadres door dak - of thuisloosheid.
- Bij de uitoefening van een ambulant beroep (bijvoorbeeld binnenvaartschipper).
- Bij een kort verblijf in het buitenland (korter dan 8 maanden).
- Bij een verblijf in een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- Bij een verblijf in een verpleegtehuis.
- Om veiligheidsredenen.
Het is niet mogelijk een briefadres aan te vragen bij bewoning in een tuinhuisje, caravan, camper, boot of vakantiewoning.
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Een identiteitsbewijs (of kopie hiervan) van de briefadresgever.
- Een ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever.
Wie kan een briefadres voor iemand anders aanvragen?
- Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.
- Een partner (getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner.
- Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder.
- Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
- Het hoofd van de instelling waar u gaat wonen.