Briefadres aanvragen

  • U kunt een briefadres aanvragen als u bijvoorbeeld tijdelijk geen woonadres heeft.
  • Een briefadres is het adres waar u uw post ontvangt van officiële instellingen zoals de Belastingdienst.
  • U vraagt een briefadres persoonlijk aan bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak.
  • Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.
  • Om een briefadres aan te vragen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Uw aanvraag wordt eerst gecontroleerd door de gemeente.
Afspraak maken briefadres aanvragen

  • Bij het ontbreken van een woonadres door dak - of thuisloosheid.
  • Bij de uitoefening van een ambulant beroep (bijvoorbeeld binnenvaartschipper).
  • Bij een kort verblijf in het buitenland (korter dan 8 maanden).
  • Bij een verblijf in een blijf-van-mijn-lijfhuis.
  • Bij een verblijf in een verpleegtehuis.
  • Om veiligheidsredenen.

Het is niet mogelijk een briefadres aan te vragen bij bewoning in een tuinhuisje, caravan, camper, boot of vakantiewoning.

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Een identiteitsbewijs (of kopie hiervan) van de briefadresgever.
  • Een ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever.

Wie kan een briefadres voor iemand anders aanvragen?

  • Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.
  • Een partner (getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner.
  • Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder.
  • Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
  • Het hoofd van de instelling waar u gaat wonen.