Bescherming wegen tegen hitte

Het klinkt volkomen onlogisch: zout strooien terwijl de mussen van het dak vallen en er in geen velden of wegen sneeuw te bekennen is. Toch is dat precies wat we op dit moment doen bij Team Wijkservice. Het is namelijk een methode om de wegen te beschermen tegen hitte.

Waarom strooien we zout bij warm weer

  • Het koelt het asfalt af

    Wanneer de buitentemperatuur stijgt naar bijvoorbeeld 30 °C, kan het donkere asfalt in de volle zon wel 50 tot 60 °C worden. Het zout werkt als een soort koelsysteem.

  • Het voorkomt "bloedend" asfalt

    Asfalt bestaat voor een groot deel uit bitumen. Deze teerachtige substantie houdt de steentjes bij elkaar. Bij extreme hitte wordt bitumen vloeibaar en plakkerig. Dit noemen we het 'bloeden' van het asfalt. Het zout absorbeert de vrijgekomen oliën. Hierdoor plakt de bovenlaag minder.

  • Het beschermt het wegdek en uw auto

    Als het asfalt te zacht wordt, ontstaan er snel spoorvorming en beschadigingen door zware vrachtwagens. Daarnaast willen we voorkomen dat vloeibaar bitumen aan carrosserie of autobanden blijft kleven. Het zout zorgt ervoor dat de weg berijdbaar en veilig blijft.

De komende dagen ziet u vaker strooiwagens door de gemeente rijden om preventief te strooien.