Onze trouwambtenaren

De gemeente Ermelo heeft zes trouwambtenaren. Officieel heten zij buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs). Zij voltrekken uw huwelijk of partnerschap. Bij de huwelijksaangifte kunt u uw keuze bekend maken. Dit hangt natuurlijk wel af van de beschikbaarheid van de trouwambtenaar.

Trouwambtenaar voor één dag

Is iemand in uw familie- of kennissenkring al benoemd en beëdigd tot trouwambtenaar? En wilt u graag dat uw huwelijk door hem of haar wordt voltrokken? Dan wordt hij of zij voor één keer benoemd in Ermelo. Bij de officiële gebeurtenis is wel altijd één van onze ambtenaren erbij. 

Aanvraagformulier babs voor 1 dag (pdf, 74 KB)

Nodig bij uw aanvraag

  • Een kopie van de beëdigingsakte.
  • Een kopie van geldig benoemingsbesluit.
  • Een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs.   

Wat u moet weten

Om uw trouwambtenaar te laten benoemen moet u op zijn laatst vier maanden vóór de afgesproken datum van uw huwelijk of partnerschapsregistratie een aanvraag doen. 

Onze trouwambtenaren stellen zich aan u voor

'Op 15 juni 1972 heb ik mijn eerste huwelijk als ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Ermelo mogen voltrekken. Daarna volgden er nog ruim 1400. Het voltrekken van huwelijken is voor mij altijd een heel boeiend onderdeel van mijn vak geweest. Als me iets duidelijk is geworden in de loop van de jaren, is het dat ieder bruidspaar uniek is. De manier waarop twee mensen elkaar leren kennen, samen in het leven staan, hun levensovertuiging, achtergronden en hobby´s: het is bij ieder stel weer anders. Ik vind het een uitdaging om juist die dingen die het bruidspaar uniek maakt in de speech te verwerken.
Ik hoop dat het me gegeven wordt de komende jaren nog vele bruidsparen in de echt te verbinden.'

´Het belangrijkste woord van de dag is JA! Of het nu groots of klein gaat gebeuren, wie gaat trouwen of een partnerschap registreert wil er iets bijzonders van maken. In mijn functie als ambtenaar van de burgerlijke stand ligt de uitdaging,  zo toepasselijk mogelijk naar het jawoord toe te werken. Een toespraak op maat, zeg maar. De dag is één van de mooiste dagen in een mensenleven, maar ook erg stressgevoelig. Niet alleen de vlinders maar ook de zenuwen gieren vaak door het lijf. Samen met het aanstaande paar overleg ik in een gesprek, voorafgaande aan de grote dag, de details van de voltrekking. Komen er wensen en verzoeken op tafel? Zolang dat binnen mijn vermogen ligt zal ik er alles aan doen het te realiseren. Willen familieleden of vrienden een rol in de voltrekking, dan ben ik daar blij mee. Want wie kent het stel nu beter dan de eigen achterban en ik kan het nooit persoonlijker maken dan dat zij dat kunnen. Mocht er behoefte aan advies zijn, dan kan ik wel putten uit een beetje ervaring. Ik heb geen religieuze achtergrond, daarom zal ik in mijn toespraken niet binnen dat kader spreken.´

'Wat is daarop uw antwoord?'

'Als je op zoek bent naar een trouwambtenaar, is het wel goed om te weten waar je voor kiest en wie er voor je staat. Die persoon is wel degene die een belangrijke ceremonie voor je verzorgt, zo niet de belangrijkste!
Wie ben ik? Ik heet Edith Ipenburg. Ik ben 63 jaar, moeder, oma, partner, vriendin, ambtenaar bij de gemeente Ermelo en sinds kort ook trouwambtenaar.

Een tijd geleden heb ik een via LinkedIn deelgenomen aan een superleuke training “Trouwen 2.0” en heb daar veel geleerd over het officiële deel, maar ook over het ceremoniële deel.
Het is jullie dag. Ik doe alles in overleg met jullie, geef adviezen en laat je met de mogelijkheden kennismaken. Natuurlijk wil ik alles van jullie weten en we bespreken de ceremonie uitgebreid in een voorafgaand overleg. Ik kan ook contact opnemen met ouders, broer, zus of een van de getuigen of ceremoniemeester. Als die er zijn natuurlijk. Dat levert ook zeker leuke anekdotes op.
Kortom, voor mij draait het om de aandacht die ik jullie als aanstaand bruidspaar wil geven. Het moet per slot van rekening wel de mooiste dag van je leven worden.'

'Liefde overkomt je, trouwen is een keuze...'

'En ik wil jullie graag helpen deze keuze officieel te bekrachtigen. Jullie verhaal, wensen en ideeën staan daarbij centraal . Graag geef ik een trouwplechtigheid of partnerschap een warm, vrolijk, serieus,  herkenbaar en spontaan tintje mee, zodat de plechtigheid een persoonlijk karakter krijgt. Ieder paar is uniek en ik heb de eervolle taak om dat in de ceremonie zichtbaar te maken. Elkaar leren kennen hoort daarbij en daarom vind ik het belangrijk elkaar in ieder geval een keer persoonlijk te ontmoeten. Samen met jullie zorg ik ervoor dat het voltrekken van de huwelijksplechtigheid of partnerschap een moment op de dag is dat lang in het geheugen gegrift zal staan. Ik kijk er naar uit kennis met je te maken en hoop je van dienst te zijn.'

‘Kiezen en gekozen worden is een absoluut hoogtepunt voor ieder mens. Het leven in de meest wezenlijke zin met iemand delen is een zo bijzonder warm menselijk gebeuren, geeft het leven zoveel glans en kleur dat het meer dan de moeite waard is om van de huwelijksdag een feestdag te maken. Ik streef ernaar de huwelijksvoltrekking een stijlvol, maar tevens ontspannen en blije gebeurtenis te laten zijn waar plaats is voor humor en serieuze overwegingen. In een persoonlijk gesprek -volgens mij waardevol, boeiend en onontbeerlijk - met bruid en bruidegom probeer ik hen wat beter te leren kennen. Hun inbreng is heel belangrijk om de speech en de plechtigheid persoonlijk in te kunnen vullen. Ik denk dan aan persoonlijke gegevens, een stukje levensgeschiedenis, maar ook aan hoe het bruidspaar zich de trouwdag voorstelt en of er zaken zijn, waar rekening mee moet worden gehouden. En dan is er voor mij de leuke klus om een passende en inhoudelijke speech te schrijven. Ik zoek naar een spreuk of gezegde, een anekdote, soms een gedicht of een lied. Kortom, ik probeer in woorden een herkenbaar beeld van het bruidspaar te geven.
Het goede van het huwelijk en het leven in liefde delen, klinkt daarin zeker door.

Kosten

€ 155 voor de benoeming eigen trouwambtenaar.

Naast de kosten voor de benoeming, zijn er andere extra kosten