Meldpunt wet goed verhuurderschap

  • De wet ‘goed verhuurderschap’ heeft als doel ongewenst gedrag van verhuurders van woningen of andere verblijfsruimtes te voorkomen.
  • Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning en de verhuurder of bemiddelaar houdt zich niet aan de regels, maak hieronder een melding van uw klacht.
Meldpunt voor uw klacht (Verwijst naar een externe website)

Wat u moet weten

Goede verhuurders houden zich aan onderstaande regels:

  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst opstellen.
  • De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over:
    • De rechten en plichten van de huurder (die niet in de huurovereenkomst staan).
    • De hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als de huurovereenkomst eindigt.
    • Contactinformatie zodat de huurder de verhuurder kan bereiken.
    • Informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente.
    • De servicekosten door middel van een compleet overzicht van de kosten.
  • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie artikelen 7:259 en 7:261 BW).
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.

Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers? Dan moet de verhuurder ook:

  • De huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen.
  • De huurder schriftelijk de hiervoor genoemde informatie verstrekken in een taal die zij begrijpen.