Meldpunt wet goed verhuurderschap

  • De Wet goed verhuurderschap heeft als doel ongewenst gedrag van verhuurders van woningen of andere verblijfsruimtes te voorkomen.
  • Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning en de verhuurder of bemiddelaar houdt zich niet aan de regel, maak dan een melding van uw klacht. Melden kan ook anoniem. 
Meldpunt voor uw klacht (Verwijst naar een externe website)

Wat u moet weten

Huurt u een woning van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan rechtstreeks bij de woningcorporatie.

Is uw huur te duur? Neem dan contact op met de Huurcommissie(Verwijst naar een externe website). De Huurcommissie kan een onderzoek doen dat de verhuurder verplicht om een lagere huur te vragen. 

Goede verhuurders houden zich aan onderstaande regels

  • Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers? Dan moet de verhuurder de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen. Dit moet de huurder schriftelijk doen in een taal die de verhuurder begrijpt.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst opstellen.
  • De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over:
    • De rechten en plichten van de huurder (die niet in de huurovereenkomst staan).
    • De hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als de huurovereenkomst eindigt.
    • Contactinformatie zodat de huurder de verhuurder kan bereiken.
    • Informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente.
    • De servicekosten door middel van een compleet overzicht van de kosten.
    • De puntentelling volgens het Woningwaarderingsstelsel (voor onzelfstandige woonruimte) die de prijs bepaald.
  • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie artikelen 7:259 en 7:261 Burgerlijk Wetboek).
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
  • De verhuurder mag voor sociale- en middenhuurwoningen niet meer huur vragen dan past bij de woning volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS).
  • De huurverhoging mag niet meer zijn dan het maximaal toegestane huurverhogingspercentage.