Meldpunt wet goed verhuurderschap
- De wet ‘goed verhuurderschap’ heeft als doel ongewenst gedrag van verhuurders van woningen of andere verblijfsruimtes te voorkomen.
- Huurt u een woning of zoekt u een huurwoning en de verhuurder of bemiddelaar houdt zich niet aan de regels, maak hieronder een melding van uw klacht.
Wat u moet weten
Goede verhuurders houden zich aan onderstaande regels:
- De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
- De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
- De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
- De verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst opstellen.
- De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over:
- De rechten en plichten van de huurder (die niet in de huurovereenkomst staan).
- De hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als de huurovereenkomst eindigt.
- Contactinformatie zodat de huurder de verhuurder kan bereiken.
- Informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente.
- De servicekosten door middel van een compleet overzicht van de kosten.
- De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie artikelen 7:259 en 7:261 BW).
- De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers? Dan moet de verhuurder ook:
- De huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen.
- De huurder schriftelijk de hiervoor genoemde informatie verstrekken in een taal die zij begrijpen.