Meldpunt wet goed verhuurderschap

  • De Wet goed verhuurderschap geldt vanaf 1 juli 2023. De wet heeft als doel ongewenst gedrag van verhuurders van woningen of andere verblijfsruimtes te voorkomen.
  • In de wet staan regels waar verhuurders zich aan moeten houden.
  • De gemeente kan een waarschuwing of een boete geven aan verhuurders die zich hier niet aan houden.
  • Ook kunt u als huurder ongewenst gedrag van uw verhuurder melden.
  • De wet beschermt woningzoekenden en huurders van woon- en verblijfsruimtes tegen ongewenst verhuurgedrag van:
    • Particuliere verhuurders
    • Verhuurbemiddelaars
    • Werkgevers die woonruimte voor buitenlandse werknemers verzorgen

Volgens de wet moet elke gemeente een meldpunt hebben. Daar kunnen huurders en woningzoekenden een melding doen als de verhuurder zich niet aan de 7 regels van goed verhuurderschap houdt. Hiervoor kunt u onderstaand contactformulier gebruiken. Dit kan ook anoniem, u vult dan uw persoonsgegevens niet in. Het adres van de woonruimte waar de klacht betrekking op heeft hebben we dan nog wel nodig. 

Contactformulier meldpunt

Na het ontvangen van de mail of digitale melding zal er door een medewerker van de gemeente contact met u worden opgenomen om uw melding te bespreken. In sommige gevallen zal er eerst een dossier worden opgebouwd, waardoor dit wat langer kan duren.

Huurders van een woningcorporatie kunnen een klacht indienen bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Goede verhuurders houden zich aan onderstaande regels:

  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst opstellen.
  • De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over:
    • De rechten en plichten van de huurder (die niet in de huurovereenkomst staan).
    • De hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als de huurovereenkomst eindigt.
    • Contactinformatie zodat de huurder de verhuurder kan bereiken.
    • Informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente.
    • De servicekosten door middel van een compleet overzicht van de kosten.
  • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie artikelen 7:259 en 7:261 BW).
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.

Wordt er verhuurd aan buitenlandse medewerkers? Dan moet de verhuurder ook:

  • De huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen.
  • De huurder schriftelijk de hiervoor genoemde informatie verstrekken in een taal die zij begrijpen.

De wet geldt ook voor bestaande overeenkomsten. Er geldt een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Hierbij valt te denken aan de schriftelijke informatie die door de verhuurder verstrekt dient te worden aan de huurder. Ook geldt deze regeling voor het scheiden van de huurovereenkomst en het arbeidscontract.

Houdt u zich als verhuurder niet aan de regels? Dan kan de gemeente u een waarschuwing geven of een boete tot € 22.500,- (peildatum 1 januari 2022). Gaat u vaker in de fout dan kan de boete stijgen tot € 90.000,- (peildatum 1 januari 2022). Als dat niet werkt, kan de gemeente het beheer van de woning overnemen. Dat betekent dat u zelf de woning niet meer mag verhuren. Volgens de wet moet de gemeente de namen van deze verhuurders bekendmaken. Zo kunnen huurders en woningzoekenden zien of een verhuurder zich aan de wet houdt.

Er zal door de gemeente worden gecontroleerd als er sprake is van meldingen of bij verdenkingen van geen goed verhuurderschap.