Aanslag gemeentelijke belastingen 2025
Correctie gemeentelijke belastingen
In juli 2024 heeft de gemeenteraad de motie ‘Verlaging woonlasten voor 2025 en 2026’ aangenomen. Hierin is het college gevraagd om een korting van € 40 op de woonlasten. Er is besloten deze korting toe te passen op de afvalstoffenheffing 2025.
In de aanslag ‘gemeentelijke belastingen 2025’ is de motie niet verwerkt. Dit betekent dat er € 40 teveel is opgelegd. We gaan deze fout herstellen en u krijgt hierover volgende week een brief. U hoeft zelf niets te doen.
Meer informatie leest u op de website van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).
Eind januari ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen van Meerinzicht. Dit is de organisatie die de belastingen regelt voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. We leggen u graag uit wat u over de gemeentelijke belastingen moet weten.

Hoe ontvangt u de aanslag?
De aanslag ontvangt u per post of digitaal. Krijgt u al post via MijnOverheid? Dan staat de aanslag daar klaar. Wilt u dit ook regelen? Ga dan naar de website van MijnOverheid(Verwijst naar een externe website). Wilt u uw belastingzaken inzien of regelen? Dat kan eenvoudig via de belastingbalie van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).
Wat staat er op de aanslag?
Op de aanslag kunt u het volgende vinden:
- De WOZ-beschikking (de waarde van uw woning);
- Belastingen, zoals:
- Onroerendezaakbelastingen (OZB);
- Afvalstoffenheffing (vastrecht en Diftar);
- Riool- en waterzorgheffing;
- Reclamebelasting.
WOZ-waarde
De WOZ-waarde van uw woning is de geschatte waarde van 1 januari 2024. Dit wordt berekend op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen. U kunt de WOZ-waarde van uw woning bekijken via de website van het WOZ-waardeloket(Verwijst naar een externe website). De WOZ-waarde is belangrijk voor de berekening van de OZB, maar ook het waterschap en de Belastingdienst gebruiken deze waarde.
In het afgelopen jaar is de WOZ-waarde in de gemeente Ermelo gemiddeld met 4,1% gestegen. Omdat het om een gemiddelde gaat, kan de stijging van uw woning hiervan afwijken. Kijk voor meer informatie over de waardebepaling, het taxatieverslag en de WOZ-waarde op de website van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).
Afvalstoffenheffing
Met de afvalstoffenheffing betaalt u voor het ophalen en verwerken van afval. U betaalt:
- Een vast bedrag van € 98,00 per jaar;
- Gebruikt u een verzamelcontainer? Dan betaalt u een vast bedrag van € 202,00 per jaar;
- Een difTar eindrekening (waarbij u betaalt voor het aantal keren dat u de containers voor restafval en gft-afval laat legen).
Kijk voor meer informatie over afvalinzameling op de Afvalwijzer App of de website van afvalverwerker Aconov(Verwijst naar een externe website). Ook kunt u bellen met de servicelijn afval via 0341 56 57 77(Verwijst naar een telefoonnummer).
Riool- en waterzorgheffing
Met deze heffing betaalt u mee aan het onderhoud van het riool en het beheer van regen- en grondwater. Ook zonder eigen rioolaansluiting betaalt u mee. Het bedrag hangt af van uw waterverbruik (bij Vitens). Een gezin verbruikt gemiddeld tussen de 100 en 250 m3. Dat komt neer op een tarief van € 227,00 per jaar.
Kwijtschelding
Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u soms (deels) kwijtschelding krijgen voor afvalstoffenheffing, Diftar en riool- en waterzorgheffing. Had u vorig jaar al kwijtschelding, en heeft u daar nu weer recht op? Dan hebben we dit ook geregeld voor 2025: de kwijtschelding staat dan op uw aanslagbiljet. Kijk voor meer informatie over kwijtschelding op de website van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).
Wilt u meer weten?
Bekijk uw aanslag en taxatieverslag via de belastingbalie van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website). Log in met uw DigiD (voor particulieren) of e-herkenning (voor bedrijven).