Aanslag gemeentelijke belastingen 2025

Informatie:

Correctie gemeentelijke belastingen

In juli 2024 heeft de gemeenteraad de motie ‘Verlaging woonlasten voor 2025 en 2026’ aangenomen. Hierin is het college gevraagd om een korting van € 40 op de woonlasten. Er is besloten deze korting toe te passen op de afvalstoffenheffing 2025. 

In de aanslag ‘gemeentelijke belastingen 2025’ is de motie niet verwerkt. Dit betekent dat er € 40 teveel is opgelegd. We gaan deze fout herstellen en u krijgt hierover volgende week een brief. U hoeft zelf niets te doen.

Meer informatie leest u op de website van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).

Eind januari ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen van Meerinzicht. Dit is de organisatie die de belastingen regelt voor de gemeenten Ermelo, Harderwijk en Zeewolde. We leggen u graag uit wat u over de gemeentelijke belastingen moet weten.

Hoe ontvangt u de aanslag?

De aanslag ontvangt u per post of digitaal. Krijgt u al post via MijnOverheid? Dan staat de aanslag daar klaar. Wilt u dit ook regelen? Ga dan naar de website van MijnOverheid(Verwijst naar een externe website). Wilt u uw belastingzaken inzien of regelen? Dat kan eenvoudig via de belastingbalie van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).

Wat staat er op de aanslag?

Op de aanslag kunt u het volgende vinden:

  • De WOZ-beschikking (de waarde van uw woning);
  • Belastingen, zoals:
    • Onroerendezaakbelastingen (OZB);
    • Afvalstoffenheffing (vastrecht en Diftar);
    • Riool- en waterzorgheffing;
    • Reclamebelasting.

WOZ-waarde

De WOZ-waarde van uw woning is de geschatte waarde van 1 januari 2024. Dit wordt berekend op basis van verkoopprijzen van vergelijkbare woningen. U kunt de WOZ-waarde van uw woning bekijken via de website van het WOZ-waardeloket(Verwijst naar een externe website). De WOZ-waarde is belangrijk voor de berekening van de OZB, maar ook het waterschap en de Belastingdienst gebruiken deze waarde.

In het afgelopen jaar is de WOZ-waarde in de gemeente Ermelo gemiddeld met 4,1% gestegen. Omdat het om een gemiddelde gaat, kan de stijging van uw woning hiervan afwijken. Kijk voor meer informatie over de waardebepaling, het taxatieverslag en de WOZ-waarde op de website van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).

Afvalstoffenheffing

Met de afvalstoffenheffing betaalt u voor het ophalen en verwerken van afval. U betaalt:

  • Een vast bedrag van € 98,00 per jaar;
  • Gebruikt u een verzamelcontainer? Dan betaalt u een vast bedrag van € 202,00 per jaar;
  • Een difTar eindrekening (waarbij u betaalt voor het aantal keren dat u de containers voor restafval en gft-afval laat legen). 

Kijk voor meer informatie over afvalinzameling op de Afvalwijzer App of de website van afvalverwerker Aconov(Verwijst naar een externe website). Ook kunt u bellen met de servicelijn afval via 0341 56 57 77(Verwijst naar een telefoonnummer).

Riool- en waterzorgheffing

Met deze heffing betaalt u mee aan het onderhoud van het riool en het beheer van regen- en grondwater. Ook zonder eigen rioolaansluiting betaalt u mee. Het bedrag hangt af van uw waterverbruik (bij Vitens). Een gezin verbruikt gemiddeld tussen de 100 en 250 m3. Dat komt neer op een tarief van € 227,00 per jaar.

Kwijtschelding

Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u soms (deels) kwijtschelding krijgen voor afvalstoffenheffing, Diftar en riool- en waterzorgheffing. Had u vorig jaar al kwijtschelding, en heeft u daar nu weer recht op? Dan hebben we dit ook geregeld voor 2025: de kwijtschelding staat dan op uw aanslagbiljet. Kijk voor meer informatie over kwijtschelding op de website van Meerinzicht(Verwijst naar een externe website).