Overlijdensakte
- De gemeente legt gegevens over een overlijden vast in een officieel document: een overlijdensakte.
- U kunt hiervan een afschrift (kopie) aanvragen. U doet de aanvraag in de gemeente waar iemand is overleden.
- Vond het overlijden plaats voor 1 januari 1972 in Ermelo? Dan vraagt u het afschrift aan bij de gemeente Nunspeet(Verwijst naar een externe website).
- Wilt of kunt u uw aanvraag niet online doen? Maak dan een afspraak en kom langs. U krijgt het afschrift gelijk mee.
Nodig bij uw aanvraag
Een geldig identiteitsbewijs.
Bankpas of contant geld.
Wat u moet weten
Wie mag aanvragen
U als partner die met de overledene getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had. Ouders en kinderen van de overledene.
Bent u broer of zus of heeft u een andere relatie met de persoon die overleden is? Dan kunt u de overlijdensakte alleen aanvragen met toestemming. U heeft toestemming nodig van de partner, met wie de overledene getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had. Of de ouders. Of de kinderen.
Erfgenaam
Ook als u erfgenaam bent, kunt u de overlijdensakte zonder toestemming aanvragen. U bent erfgenaam als u in het testament van de overledene staat. Of als de overledene geen partner, kinderen, kleinkinderen, ouders of grootouders (meer) heeft.
Internationaal uittreksel
Een internationaal uittreksel is een samenvatting van de overlijdensakte met uitleg in 9 talen. Bij de online aanvraag vult u in dat u een internationaal uittreksel nodig heeft. Wilt of kunt u uw aanvraag niet online doen? Maak dan een afspraak en kom langs.
Afschrift aanvragen als u in het buitenland woont
Aanvragen kan met of zonder DigiD. Als u het afschrift aanvraagt zonder DigiD stuurt u een kopie van uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs mee. We sturen het afschrift via de post aan u toe. Ook als u het aanvraagt via DigiD. Hierbij zit ook een rekening van de kosten.
Kosten
Een afschrift kost € 17,10. Bij online aanvragen betaalt u met iDeal.